Influenta exercitiilor fizice asupra organismului

Ocupandu-ne cu educatia fizica, noi ne insusim deprinderile de miscare necesare in viata de toate zilele si in munca. Se dezvolta abilitatea, rapiditatea si forta miscarilor corpului nostru. Se perfectioneaza dirijarea miscarilor de catre sistemul nervos central. Ocupandu-ne cu exercitiile fizice, se formeaza permanent noi si noi reflexe conditionate, care se fixeaza. Organismul dobandeste capacitatea de a se adapta tot mai bine la munci fizice mai grele si mai complexe. Datorita acestui lucru noi putem efectua miscarile tot mai usor, deci organismul nostru se antreneaza. In urma antrenamentului se imbunatatesc activitatea si structura tuturor organelor corpului si a sistemului nervos central. La oamenii antrenati, sistemul nervos se adapteaza mai usor la miscari noi si la conditii noi de activitate a aparatului locomotor.
In urma exercitiilor fizice se intensifica procesele de excitatie si inhibitie din scoarta cerebrala si creste intensitatea contractiei musculare. In legatura cu aceasta se modifica structura fibrelor musculare: ele devin mai groase si astfel volumul muschilor creste. Ocupandu-ne sistematic cu exercitiile fizice de forta, ridicarea greutatilor, putem in 6-8 luni sa ne marim mult volumul si forta muschilor. Aceasta se intampla deoarece nutritia muschilor activi se imbunatateste simtitor. In muschii aflati in repaus, cea mai mare parte din capilarele sanguine care iriga fibrele musculare, sunt inchise pentru curentul sanguin si sangele nu circula prin ele. In timpul activitatii, in urma contractiei muschiului se deschid toate capilarele si de aceea afluxul de sange in muschi creste de peste 30 de ori. Sub influenta antrenamentului se modifica si compozitia chimica a muschiului. In muschi creste cantitatea de glicogen si fosfagen, care in timpul contractiei fibrelor musculare se descompun si elibereaza mai multa energie. Antrenamentul se reflecta favorabil nu numai asupra muschilor. Se intareste intreg aparatul locomotor-oasele, ligamentele, tendoanele, devin mai solide
Practicarea sistematica a exercitiilor fizice are o influenta vizibila asupra formei exterioare a corpului, dezvoltarea sa proportionala in copilarie si adolescenta, iar la adulti si indivizii in varsta permite mentinerea indelungata a frumusetii si infatisarea zvelta. Modul de viata sedentar, fara miscare, imbatraneste omul inainte de vreme. El devine morocanos, abdomenul atarna in jos, infatisarea se schimba evident. Tinuta poate fi corectata prin exercitii fizice, care intaresc musculatura(mai ales muschii trunchiului). Pentru aceasta este bine sa se faca exercitii de gimnastica si sa se inoate; cel mai bine stilul bras. La o tinuta corecta contribuie exercitiile regulate care sa intereseze numeroase grupe musculare. Prin exercitiile fizice alese special pot fi inlaturate deformatiile ale coloanei vertebrale in stadiul incipient de dezvoltare, poate fi intarita musculatura abdomenului, intarita si restabilita bolta piciorului. Aplicarea exercitiilor fizice pentru corectarea unor defecte de constitutie a corpului trebuie facuta sub controlul medicului specialist. Se imbunatateste activitatea inimii. 
Omul antrenat devine mai rezistent, el poate efectua miscari mai intense si indeplini o munca musculara grea timp indelungat. Aceasta depinde in mare masura de faptul ca aparatele sale: circulator, respirator, excretor, lucreaza mai bine. Muschii care lucreaza intens au nevoie de o cantitate mai mare de oxigen si substante nutritive. Aceasta se realizeaza datorita faptului ca afluxul de sange in muschi e mai mare, iar viteza de circulatie a sangelui in capilare creste. Cand ne gasim in repaus, inima expulzeaza in aorta circa 5 litri de sange/minut. In timpul unui efort intens, frecventa pulsului creste de la 60-70  la 120-200 batai/minut, iar cantitatea sangelui expulzat de inima creste pana la 40 liri. La oamenii antrenati, inima se adapteaza mai usor la conditii noi de lucru, iar dupa terminarea exercitiilor fizice revine mai rapid la o activitate normala. Respiratia devine mai profunda. In repaus, omul executa aproximativ 16 miscari respiratorii/minut. La fiecare inspiratie in plamani ajung circa 500 cm3 de aer. In timpul efortului fizic, datorita cresterii necesitatii in oxigen a muschilor, respiratia devine mai profunda. Cantitatea de aer care trece prin plamani timp de 1 minut, creste de la 8 litri in repaus pana la 100-140 litri in cazul alergarii, inotului. Cu cat trece mai mult aer prin plamani, cu atat primeste organismul mai mult oxigen. La oamenii antrenati, in cazul muncii fizice, ''datoria de oxigen''(diferenta dintre nevoia in oxigen si consumul real al acestuia), nu se formeaza rapid, ei isi mobilizeaza mai bine posibilitatile de adaptare a respiratiei si circulatiei.  
La oamenii antrenati compozitia sangelui se imbunatateste si cresc fortele de aparare ale organismului. Numarul hematiilor(globulele rosii) creste de la 4500000 mm3 pana la 6000000, la cei antrenati. Hematiile sunt transportatorii de oxigen, iar prin cresterea numarului lor sangele poate sa primeasca mai mult oxigen in plamani si sa transporte mai mult oxigen in tesuturi in special la muschi. La oamenii antrenati creste si numarul limfocitelor(globulele albe).  Ele produc substante care neutralizeaza diverse toxine patrunse in organism sau formate acolo. Cresterea numarului de limfocite in urma exercitiilor fizice, are ca scop si cresterea fortelor de aparare ale organismului fata de infectii. Oamenii care practica sistematic exercitiile fizice si sportul, se imbolnavesc mai rar, iar daca se imbolnavesc, atunci in majoritatea cazurilor, suporta mai usor bolile. La oamenii antrenati continutul de glucoza din sange devine mai stabil. In urma unei activitati musculare indelungate si grele, cantitatea de glucoza din sange scade. La oamenii antrenati aceasta scadere nu este atat de mare, ca la cei neantrenati. La cei antrenati, activitatea rinichilor se adapteaza mai bine la conditiile schimbate si produsele de metabolism, formate in mare cantitate in timpul efortului fizic intens, se indeparteaza la timp din organism. 
Educatia fizica si sportul au o influenta favorabila nu numai asupra musculaturii ci si asupra celorlalte organe, imbunatatindu-le activitatea. Pentru a fi un om sanatos, puternic, rezistent si armonios dezvoltat, trebuie sa te ocupi permanent si sistematic cu diferite tipuri de exercitii fizice si sport.

1 comentarii:

Anonim spunea...

A citit cineva articolul acesta cap-coada? Informatia este foarte interesanta, dar exprimarea lasa foarte mult de dorit.

Trimiteți un comentariu

 
Despre noi | Contact | Facebook | Home