Deficientele fizice - cauze, clasificari si mijloace pentru prevenirea si corectarea lor




Dr. Adrian Ionescu care s-a ocupat intens de gimnastica medicala a clasificat cauzele deficientelor fizice astfel:
-cauze predispozante: debilitatea fizica, imaturitatea, ereditatea;
-favorizante: boli cronice, convalescente lungi, privatiuni alimentare, conditii necorespunzatoare de igiena;
-declansatoare: deprinderi gresite de postura(la scris in banca, rahitism, tulburari de crestere, afectiuni neuromusculare).
Deficientele fizice pot fi globale si segmentare:
Atitudinile deficientelor globale: cifotica, lordotica asimetrica.
Segmentare:
- deficiente ale capului si gatului de marime: cap mare, gat scurt gros sau cap si gat inclinat inainte, lateral, rasucite;
- deficientele coloanei vertebrale: cifoze, lordoze, scolioze, cifolordoze(dorsale, totale si globale). Scoliozele pot lua forma literei "C" totala sau  "S" cu curburi alterne.

Deficientele spatelui
Se vorbeste separat de deficientele spatelui si ale coloanei vertebrale deoarece in deficientele coloanei vertebrale pot sa nu fie implicate si celelalte structuri osoase toracice pe cand in deficientele spatelui se inteleg si modificari importante ale coastelor si omoplatilor, umerilor si planurilor musculare.
Astfel avem urmatoarele tipuri de spate:
- rotund;
- cifotic;
- plan;
- lordotic;
- scoliotic.

Deficientele toracelui
Sunt segmentare care se refera la stern, coaste, clavicula, si globale care se refera la torace mic atrofiat, proeminent, cilindric, scurt globulos, plat ingust la baza, conic cu baza mare in jos, asimetric, rahitic cu deformatii segmentare, fizic cu musculatura hipotrofica si fara tonus.

Deficientele abdomenului
Avem abdomen proeminent sau balonat global, abdomen cu eventratie si hernii, abdomen din ciroze.
Deficientele bazinului
Bazin inclinat inainte, inapoi, lateral sau marit de volum.

Deficientele membrelor superioare
Sunt segmentare si globale si constau in modificari de lungime, de forma(deformatii la maini si picioare), de mobilitate si motricitate(leziuni de nerv motor). Pe segmente le putem clasifica in :
-omoplati asimetrici, departati, apropiati, ridicati, basculati;
-umeri: adusi, ridicati, coborati, asimetrici;
-la brate si antebrate predomina deficientele de forma si marime;
-la maini deficiente de: forma, mobilitate, motricitate.

Deficientele membrelor inferioare
Sunt globale si segmentare. Cele globale sunt date de grosime, lungime, mobilitate, motricitate; iar cele segmentare: asimetrii de sold, coapse asimetrice, genu varrum , genul valgum, flexie in "X"(genunchi invers).
Gambele pot prezenta incurbari inainte, lateral, si alte curbari posttraumatice.
Picioarele pot fi: plat, scobit, varus egiun, abduse, adduse.
Genu varrum - reprezinta membrele inferioare care au genunchii incurbati in afara, sub forma de zero.
Genu valgum - membrele inferioare au genunchii incurbati inauntru sub forma de X.

Mijoacele pentru prevenirea si corectarea deficientelor fizice 
Mijlocul de baza pentru corectarea deficientelor fizice este exercitiul corectiv. Exercitiul corectiv este o actiune corporala statica sau dinamica, incadrata in cerintele generale de practicare a exercitiilor fizice cu respectarea regulilor: anatomice, fiziologice, biomecanice, folosite pentru prevenirea sau corectarea deficientelor fizice. Exercitiul trebuie sa tonifice musculatura care asigura forta necesara mentinerii segmentului afectat in pozitie si atitudine corecta, actionand in acelasi timp asupra sistemului nervos la nivelul caruia se realizeaza stereotipia de redresare si automatizarea miscarii si posturii corecte.
Elemente corective din gimnastica, jocuri si sporturi. Multe elemente din gimnastica de baza pot contribui la corectarea deficientelor fizice. Aparatele de gimnastica ofera posibilitatea de a efectua exercitii corective cu mare eficienta terapeutica. Ex: scara fixa, banca de gimnastica, bara fixa, inele, scara grilata. Toate acestea permit crearea unui complex de exercitii corective variate. Inotul are cea mai mare valoare corectiva prin variatia miscarilor necesare. Canotajul, vaslitul pot corecta deficientele toracale. Ciclismul corecteaza deficiente ale bazinului.

Nota: Este foarte importanta depistarea acestor deficiente fizice inca de la varsta timpurie, deoarece efectul exercitiului corectiv poate avea rezultate foarte bune care pot duce pana la corectarea definitiva a unei deficiente. Medicul specialist va stabili in urma unui consult deficienta existenta precum si gradul ei de gravitate, iar Kinetoterapeutul va intocmi un program de exercitii corective in urma rezultatului de la medicul specialist.

Pentru a vedea cum puteti depista, observa astfel de deficiente dati click aici si vedeti metodele de educare a atitudinii corecte a corpului

6 comentarii:

Anonim spunea...

buna ma puteti ajuta cu cateva exercitii pentru stern anfundat si coloana

sportsanatate spunea...

Probabil ca este vorba de o deficienta numita torace plat caracterizat prin infundarea sternului..
In acest caz exercitiile sunt diverse pornind de la cele de respiratie si pana la cele corective fizice. Conteaza foarte mult si varsta la care ai descoperit aceasta deficienta pentru a avea rezultate optime. Daca esti in perioada de crestere rezultatele vor fi dupa cum spuneam optime; daca ai depasit perioada de crestere, pe langa exercitiile corective si respiratie specifice(care nu iti vor aduce aceleasi rezultate ca si in perioada de crestere),poti incerca si exercitii de tip culturism care vor dezvolta bine muschii toracelui ascunzand deficienta..
Referitor la a doua problema(coloana vertebrala) nu inteleg ce este cu ea..,suferi si acolo de vreo deficienta sau vrei doar sa tonifici?
Cred ca cel mai bine ar fi daca te adresezi unui medic ortoped pentru a stabili despre ce deficienta este vorba, iar dupa sa incepi un program de exercitii la un cabinet de fizioterapie. Iti doresc mult succes!

CLD95 spunea...

Buna ma puteti ajuta cu cateva exercitii pentru stern iesit sau "piept de pui"? Multumesc!

sportsanatate spunea...

Pentru sternul iesit iti recomand sa faci exercitii cu greutati(alese in functie de posibilitatile tale actuale, iar in timp sa cresti greutatea), gen impins culcat de la piept cu bara din plan orizontal si inclinat(30°); aceleasi exercitii dar efectuate cu gantere tinute cate una in fiecare mana..e important sa incerci ca prin aceste exercitii sa dezvolti muschiul pectoral care in timp va ascunde aceasta deficienta..sigur ca e important sa efectuezi exercitii si pentru restul grupelor principale de muschi pentru a te dezvolta armonios..aceste exercitii le poti gasi si pe site-ul nostru sportsanatate.tk, in meniu la grupa exercitii pentru muschiul pectoral..daca ai nelamuriri poti oricand sa ne scri.Numai bine!

Robert Tulvan spunea...

Buna, dupa varsta de 22 de ani, se mai pot corecta cifoza, lordoza, omoplatii departati, stern infundat, coastele iesite, asta avand in vedera ca am tras putin la sala de-a lungul anilor

Anonim spunea...

Eu nu am abdomenul plat adica la nivel cu pieptul. Si daca nu mănânc sau nu beau tot nu este la acelasi nivel, daca o fac este si mai balonat. Dar daca imi incordez muschii abdominali reusesc să-l fac plat si când dezcordez devine la fel. Si mai am o problemă, am spatele putin cocosat, spre forma de C asa. Ce as putea sa fac sa îndrept problemele? Mulțumesc.

Trimiteți un comentariu

 
Despre noi | Contact | Facebook | Home